Da li lekari greše?

Sedim sa svojim imenjakom, razlikuje nam se samo pisanje x i ks, on je radiolog u Edinburgu, ja u Nišu. Upoznali smo se u Beču na kongresu kada smo obojica lajali na gluposti koje iznose pojedinci. Prvo na tradicionalnu kinesku medicinu u radiologiji a onda na Engleze, neku ženu iz njihovog ministarstva. Nije mogla da se snađe. Za njega je jasno, on je Škot, smatra da su Englezi upropastili škotsko zdravstvo. Meni je on bio simpatičan, bez titula, očigledno neko ko radi puno a slavu uzimaju drugi. Tako do kraja predavanja, svako lupanje gluposti je bilo praćeno našim lajanjem.



Dve godine kasnije, sedimo u Beču u nekom kafeu, pored prozora. Zanima me kako je kod njih, koliko rade.

Ja: Da li nekada praviš greške?
A: O da, još kako. Kako da ih ne pravim? Ja uradim pola pacijenata a ostalih 10 drugu polovinu. Što više pacijenata, veća šansa da se pogreši. Jednom sam imao tačno 100 nalaza da napišem...koliko je tebi rekord?
Ja: 106
A: Vodiš, ne želim da te prestignem.
Ja: ne želim ni ja da ponavljam, jednom sam 76 nalaza na CT i MR napisao za pet sati. Moji kolege su mirno zabušavali.
A: Moja, koleginica, vidim kroz staklo, pregleda jednog pacijenta tačno sat vremena. Za to vreme ja sam deset. Pogledam hodnik kod nje, pun. Dva pacijenta u nesvesti, tri krvare, jednog oživljava jedna ekipa, drugog su tek oživeli, trećem priključuju transfuziju. Malo dalje na podu hirurg otvara nogu pacijenta, kulja gnoj. Svi oni kod nje čekaju. Ona polako hladno pregleda jednog pacijenta. Nisam izdržao, ušao sam da je pitam od čega boluje taj pacijent kada ga toliko dugo gleda? Kaže - a, ne gospodin je zdrav ali sam htela da se uverim...



Ja: Znam takve
A: I ništa, ni trunke savesti, ne zanimaju je pacijenti koji umiru u hodniku dok ona gleda potpuno zdravog čoveka.
Ja: Strašno.
A: Ona je nova nada britanske radiologije, ona temeljno radi, ne greši.
Ja: A mrtvi u hodniku?
A: Nije kriva, nije ih pregledala, nije napravila grešku.
Ja: Potpuno te razumem
A: Dva meseca kasnije dolaze neki pacijenti da se bune. Rekao im urolog da sam pogrešio. Pogledam nalaz, sve tačno. Šta sam pogrešio? Napisao sam da je recidiv karcinoma, šta tu mogu da pogrešim??? Urolog kaže da on radi već 30 godina i potpuno je siguran da je tumor jedan cm u levo... MOLIM? Kakve veze ima da li je cm levo ili desno? Vi to mene zezate? Šegačite se? A ne, urolog nije operisao zato što nije tačno napisano... Molim??? Recidiv tumora, to sam napisao, znači morao je da operiše odmah... Ne rekao je da ne treba. Pobogu, šta sam pogrešio? Konj jedan lažljivi, nije ni pogledao pacijenta pa onda ja grešim.
Ja: Dešava se to, svuda ima takvih.
A: Znaš li za novu modu naših kolega?
Ja: Ne
A: Svoje neznanje prikrivaju tako što ogovaraju druge, idu kod drugih i ogovaraju, mahom mene. I svuda pričaju o svojoj veličini.
Ja: Ima takvih svuda.



A: Znam da tebi podmeću svašta zbog osiromašenog uranijuma...
Ja: Kad ne umem da ćutim.
A: Neki nikada nisu napisali tačan nalaz, nikad u životu ali oni ne greše, njih niko ne dira.
Ja: Znam, znam.
A: Jedan je za godinu dana napisao ukupno 35 nalaza. Ej, ja toliko napišem svaki dan a on za 365. Zato je on stručnjak, drži predavanja. Osoba bez medicinskog iskustva i znanja, stručnjak.
Ja: Ne greši.
A: Greši ali nije važno jer on je stručan, kad pogreši a to je skoro uvek, onda je pacijent kriv.
Ja: Lagao o bolesti?
A: Da. Sad, ja ili ti što napišemo godišnje 12 do 15 hiljada nalaza, moramo da imamo više greški nego on sa 35 j....nih nalaza.
Ja: Znam
A: Budim se noću, progoni me svaka greška, sramota je kad slovo pogrešim.
Ja: Teoretski veliki doktori prave veće greške jer moraju da odluče. Mali doktori prebacuju odgovornost na druge

To je istina. Važi za sve profesije. Ko radi on može da pogreši. Na tim greškama se nauči nešto da drugi ne bi stradali.
Pravi doktor će priznati da je pogrešio, prvo sebi, onda i drugima. Ljudi koji misle da je moguća medicina bez greški su oni koji prave upravo najveće greške i imaju slabo znanje o medicini.
Svako od nas je različit, ne postoje dve iste osobe, svaki organizam ima svoje razlike koje su nastale izlaganjem životu. Zato će, nekada, iste bolesti izgledati različito kod različitih ljudi a različite isto kod drugih.
Ne postoji magična formula, ne postoji univerzalni lek. Medicina je nauka a ne magijska disciplina.
Danas je Svetski dan radiologije. Mi zračimo zrake kroz zrak.


Jedan selfi za kraj

Коментари

Популарни постови